woensdag 29 februari 2012

Trots op Fetih

SPEKTAKELFILM 'FETIH 1453' VERVULT TURKEN MET TROTS

Duizenden Turken hebben de film al gezien. Het historische epos ,,Fetih 1453' over de verovering van Constantinopel trekt volle zalen. Het succes komt niet uit de lucht vallen. ,,We mogen weer trots zijn op ons Ottomaans verleden.''

ISTANBUL - Het zwaardgekletter is op de gang goed te horen. Niet gek, in maar liefst zes van de acht zalen in deze bioscoop in Istanbul draait het historische epos 'Fetih 1453'. Vandaag is de film alleen hier al zeventien keer te zien. De spektakelfilm over de verovering van Constantinopel door de jonge sultan Fetih is een enorm succes. In Turkije en daarbuiten. Ook in Nederland zitten de zalen vol.
Sabri Ersoy(42) heeft zijn drie kinderen, van 15, 12 en 9, meegenomen naar de film. ,,Ik wilde hen onze geschiedenis laten zien. De verovering van Constantinopel heeft de wereld veranderd'', klinkt het. Zoon Ahmet (15) heeft genoten van het bijna drie uur durende spektakel, waarin te zien is hoe de jonge sultan Fetih vastberaden - na een lange strijd en veel bloedvergieten - eindelijk het Byzantijnse Constantinopel verovert. ,,De speciale effecten waren cool.''
Maar het zijn niet alleen de enorme veldslagen, de historisch kostuums en de ,,oude beelden' van Istanbul die het succes van Fetih - met twaalf miljoen euro de duurste Turkse film ooit gemaakt - verklaren. De film komt op een moment dat er sprake is van een ware Ottomaanse revival. De Turken herontdekken massaal hun eigen geschiedenis. Na de oprichting van de Turkse seculiere republiek in 1923 werd korte metten gemaakt met alles wat Ottomaans was. Onder het bewind van de islamitische AKP is daar verandering in gekomen.

Ottomaanse kunst, studies, kleding: het is allemaal razend populair. Wekelijks zitten miljoenen Turken aan de buis gekluisterd voor de serie ,,Multeşem Yüzyil', een soapserie over het leven van Sultan Süleyman I. Ook premier Recep Tayyip Erdogan - vol zelfvertrouwen na drie verkiezingsoverwinningen en uitzonderlijk goed draaiende Turkse economie - mag zelf graag verwijzen naar de tijden van het machtige Ottomaanse rijk. De Turkse toenadering tot de Arabische wereld deed veel analisten zelfs zinspelen op een nieuw ,,neo-ottomaanse' wind die er door het buitenlandbeleid van Ankara zou waaien.

De 51-jarige Orhan Ãzbey, die de film net met zijn gehoofddoekte vrouw heeft gezien - vat het mooi samen. ,,Er is geen sprake van heimwee, maar we mogen weer trots zijn op ons Ottomaans verleden. Dat is ons jarenlang ontnomen.''

Zonder controversie is de film overigens niet. Grieken konden de beelden over Ottomanen die de wijn drinkende christenen in de pan hakken niet bepaald waarderen en bestempelden de film als geschiedvervalsing. En ook Duitse christenen reageerden woedend en riepen op tot een boycot van de film.
Asli Genç (27) kan die verontwaardiging wel begrijpen. ,,Ik heb me gestoord aan dat clichébeeld van de drinkende christenen die zich amuseren met halfnaakte dames. Dat is het beeld dat we uit de oude Turkse historische film kennen.''
Ook Levent Günes (26) heeft kritiek:,, Ik ben in Istanbul geboren, ik voel me trots wanneer ik deze beelden zie. Die strijd heeft zich op deze grond afgespeeld. Maar ik kan me voorstellen dat veel Europeanen hier niet vrolijk van worden.''
Volgens hem zijn de makers er niet goed in geslaagd de reden achter de verovering uit te leggen. ,,Bij het islamitische motief hadden ze langer bij stil moeten staan, nu lijken we toch een stelletje wilden die zo maar Constantinopel veroveren.''

1 opmerking:

  1. Zeker het einde van de film is historisch volkomen onjuist. Na de verovering op de ochtend van 29 mei 1453 werd de stad 3 dagen lang geplunderd en werd de christelijke bevolking gedood of in slavernij afgevoerd.

    BeantwoordenVerwijderen